Hoofdstuk 4: RHCP in Stockholm. - Reisverslag uit Skoghall, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 4: RHCP in Stockholm. - Reisverslag uit Skoghall, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 4: RHCP in Stockholm.

Door: annewilbrontsema

Blijf op de hoogte en volg Anne-Wil

03 November 2011 | Zweden, Skoghall

Belangrijke notities:

STARWARS. Serieus. IEDEREEN in Zweden heeft Starwars gezien. En wanneer ik niet weet wat 'The Source' is of iets dergelijks, kijken ze me aan alsof ze naar een vliegende taart met ezelsoren aan het kijken zijn. Men wil mij dan ook verplichten Starwars te gaan kijken, iets waar ik weinig zin in heb xD, en één iemand zei zelfs dat ie me wilde filmen!! Omdat er kennelijk een geniale plottwist inzit waarbij ik een soort o_O gezicht zal trekken. Mafkezen.
Anyways, ik heb hen gezegd dat ik die films(of episodes, zoals zij het noemen) zal gaan kijken, mits ik voor iedere film 10 bas lessen krijg van de gozer die me filmen wil, want die speelt best wel goed bas. xD
Ik heb al een stukje gezien van de eerste film, en die hele zooi lijkt op een dag uit mijn broertjes leven. Allemaal vreemde poppen die een Xtion man achtige uitstraling hebben.. Zucht. :p

WORDFEUD. Nu dacht ik dat dit een Zweeds verschijnsel was, maar blijkbaar is heel Nederland inmiddels ook al geobsedeerd met dit spel. Nu zou mijn telefoon nog altijd enige miljoenen opbrengen in een museum, dus ik kan hier (helaas?) niet aan meedoen. Voor de mensen die niet weten wat WordFeud is: Het is een spelletje waarbij je je woordschat moet gebruiken om woorden te vormen die meer punten opleveren dan de woorden die je tegenstander maakt. Via de telefoon. Of zoiets. Ik snap zelf ook niet wat er nou zo leuk aan is, maar Zweden vindt het fantastisch!

SUBWAY!!!! Oke. Dit is niet iets typisch Zweeds, maar ik moest hem er toch bij zetten. Ik en mijn Italiaanse mattie Alessandro doen namelijk aan Chicken Teriyaki Walks. En daarmee bedoel ik met de bus naar Subway. En ik eet ooit geen Chicken Teriyaki, maar kippenborst. EN HET IS LEKKER.

ALLES IS VOOR BASSIE. Vond ik wel een origineel kopje voor het volgende cultuurverschijnsel. Delen is er namelijk niet bij in Zweden! Als je hier naar een party gaat neem je alcohol mee. Dat is opzich niet anders dan in Nederland, ware het niet dat je hier alcohol meeneemt voor enkel jezelf. En niemand deelt met elkaar. Hoewel ik het aan de ene kant wel snap, het is hier moeilijk om aan alcohol te komen + het is duur, vind ik dat toch wat vreemd.

--------------------------------------------------------------------------

Halloooo Nederland!

Wat vliegt de tijd zeg. Het is alweer November! Nog 8 maanden Zweden en dan kom ik weer terug. Het aftellen kan beginnen hoor!
Haha, nee ik zit hier nog wel een tijdje. En een groot deel van die tijd zal ik omgeven zijn door sneeuw! Ik heb er nog niet aan moeten geloven gelukkig, en dat schijnt bijzonder te zijn voor deze tijd van het jaar. Tot nu toe heb ik ook nog amper regen gezien, en hoewel de dagen weinig zon hebben, is het een prachtige herfst hier in Zweden!

Maar waar zal ik eens beginnen... Er is zoveel om over te vertellen deze keer, dus ik bied alvast mijn excuses aan als dit een enorm verslag wordt. Zal proberen het interessant te houden. :p

Allereerst zal ik maar eens vertellen over mijn avonturen in Stockholm! Want, ik ben naar The Red Hot Chili Peppers geweest in concert. En wie niet weet wie The Red Hot Chili Peppers zijn... Schaam je diep. :p
Het concert vond plaats op een dinsdag avond, dus ik moest een paar dagen school missen om er heen te kunnen gaan. Gelukkig vonden mijn gastouders en school dat goed, dus het treinticket was snel besteld! Drie uur duurde de rit van Karlstad naar Stockholm. Daar werd ik opgewacht door Markus, een vrijwilliger bij YFU die zelf naar Zuid Afrika geweest is. Hij was één van de teamleaders bij het YFU kamp waar ik de eerste dagen van mijn verblijf in Zweden was. Daar heb ik het met hem over het concert van de peppers gehad, en het is ook dankzij hem dat ik uiteindelijk heen kon gaan. Hij had namelijk 3 kaarten, en in plaats van zijn ouders besloot hij mij en zijn zusje mee te nemen! Goeie deal, lijkt mij.
Na te hebben gegeten bij zijn ouders thuis gingen we dan ook op weg naar Globen. Het grootste stadion (is dat het juiste woord? mijn Nederlands verdwijnt, lol) in heel Zweden! Van buiten lijkt het op een gigantische, lichtgevende golfbal. Vanbinnen was het dan ook helemaal rond, maar erg groot vond ik het eigenlijk niet. Past zo'n 10 keer in Ahoy denk ik, haha.
Het concert was vanaf begin tot eind geweldig. De heren van RHCP waren in topvorm. Zelfs Anthony (zanger) deed het goed, terwijl ik toch best wat filmpjes van hem heb gezien op youtube waarin hij behoorlijk vals zong. Ik verdenk hem er van autotune te gebruiken, maar het klonk in ieder geval niet nep!
Flea(bassist) stal toch echt wel de show. Nu John(oude gitarist) de band verlaten heeft en Josh(nieuwe gitarist) dat van hem overgenomen, is er geen vraag meer over wie de beste muziekant is in de groep. Chad(drummer) is een best kerel hoor, maar Flea speelde toch wel de hoofdrol. En daar had ik als beginnende bassist geen problemen mee, lol. :p
Na de show heb ik een T-Shirt gekocht waarop het logo van RHCP is afgebeeld in de kleuren van de Zweedse vlag. Het perfecte aandenken dacht ik zo.

De dag daarna ben ik met Markus Stockholm gaan bezichtigen. Hij gaf me de keuze; de belangrijke dingen zien zoals het kasteel van de koninklijke familie enzo, of naar een kinderpark met verschillende Zweedse dieren. Hoewel dat laatste waarschijnlijk meer als grapje bedoeld was, zal niemand zich erover verbazen waar ik voor koos. xD
Dus gingen we op weg naar het dierenpark, waar ik eindelijk een echte Zweedse Moes heb gezien! Een soort enorme eland. Toffe beesten waren dat! Verder heb ik rendieren gezien, beren, lynxen, zwijnen, buffel dingen, wolven en nog veeeel meer! Heerlijk om tussen zoveel mooie dieren rond te lopen. Het park zelf zag er ook heel mooi uit, met allemaal ouderwetse huisjes en veel natuur.

Na die middag ben ik weer op de trein gestapt richting Karlstad. Dat was trouwens nog een heel avontuur opzich, want de trein had behoorlijk wat vertraging en besloot ook nog eens van een ander perron te vertrekken na een uur te hebben gewacht. Gelukkig hoorde ik mensen in het Duits praten over de treinreis, dus die heb ik maar gevolgd naar het andere perron. Anders had ik het nooit gevonden. Het treinstation in Stockholm is behoorlijk groot.

Zover mijn avonturen in Stockholm! Nu verder met mijn avonturen van afgelopen weekend, toen Swanhilde bij mij op bezoek was!
Swanhilde is ook een uitwisselingsstudent uit Nederland, en ik heb haar leren kennen tijdens het eerste YFU kamp in Nederland. Ze komt uit Friesland(OMG), en woont nu een drie uur durende busreis bij mij vandaan in Zweden.
Afgelopen vrijdag kwam ze aan in Karlstad, waar ik haar ophaalde van het station. Die avond/nacht was er een Halloween party bij mij thuis, dus ik had wat nep bloed ingeslagen om ons beiden in griezelige vampiers te doen veranderen! Het resultaat was best wel tof. Er zijn foto's gemaakt die avond, maar die heb ik helaas nog niet terug gevonden. Komt hopelijk snel, en dan zal ik ze bijvoegen bij dit verslag!

De volgende dag hebben we eerst lekker uitgeslapen, en zijn we vervolgens Karlstad in gegaan! Na de gebruikelijke Chicken Teriyaki Walk zijn we Ahlens in gegaan, een shopping centre! Daar kregen we het geniale idee ons haar rood te verven. Ik maak geen grapjes. Beide zijn we verder gegaan met rode haarverf op zak.. Ik kom hier later op terug. :p
We hadden afgesproken om Clotide te ontmoeten. Zij is ook een uitwisselingsstudent die we ontmoet hebben via YFU. Ze komt uit Frankrijk. Ook Alessandro voegde zich bij de groep en met zn allen zijn we verder door Karlstad gegaan. Ik had bijna een navelpiercing laten zetten, maar helaas deed de tatoo shop daar niet aan. Toen had ik nog bijna een tatoo genomen, maar ik besloot dat ik mijn lieve moeder in Nederland dat maar niet aan moest doen. :p Rood haar, piercings, tatoo's... Zweden maakt je wild!
Na fika te hebben gehad @ UNO (daar heb ik geloof ik al eens over geschreven) zijn we met zn allen naar mijn huis gegaan om Swanhilde en mij om te toveren tot Redheads!
Uiteindelijk is alleen Swanhilde van haarkleur veranderd, want we hadden niet genoeg tijd om mij ook nog te doen voor het eten. En de kleur bleek ook niet zo rood te zijn als we dachten. Zag er mooi uit bij Swanhilde, maar het leek eigenlijk zoveel op de haarkleur die ik nu heb dat ik besloot dat het het niet waard was. De verf staat nu nog steeds in mijn kamer, wie weet een andere keer. :p

Die avond zijn we naar Jacob toegegaan voor de wekelijkse Vampire Diaries. Dat had ik ook al kort in mijn vorige verslag genoemd, geloof ik. Ieder weekend kijk ik die serie bij hem thuis, samen met Jenny. Zij is net zo geobsedeerd met die serie als ik zelf. En Jacob heeft een mega tv + verstand van downloaden enzo, dus de deal was snel gesloten. En omdat Swanhilde bij mij was, ging zij deze keer mee.

Verder heb ik haar het grote meer laten zien wat zich vlak bij mij huis bevind. Het is het grootste meer in Zweden, en het was prachtig herfst weer, dus we hebben een hoop mooie foto's kunnen maken! Die staan al een tijdje op Facebook.
En maandag middag bracht ik haar weer naar de bus. Ben blij dat ze langs geweest is, het was een geslaagd weekend! En ik kom nu ook een keer bij jou langs, Swanhilde. :p

Het is misschien ook wel handig te vermelden, dat ik deze week vakantie heb. Dat is waarom ze maandag nog steeds bij mij was.
Dinsdag avond was er een Movie Night in UNO. Daar ben ik samen met Clotilde heen gegaan, waar nog veel meer vrienden waren. Van 7 's avonds tot 7 's ochtends films kijken in verschillende zalen met verschillende genres. Ik heb onder andere Friday the 13th, The Lion King(in Zweeds!), Insidious, Grease en iets met zombies gezien. En nog twee horror films waarvan ik de naam niet weet. Vooral Insidious vond ik mega eng. Zat de helft van de film weggezakt in mijn stoel, haha.
Na het ontbijt wat we kregen bij UNO voelde ik me zelf nogal een zombie, en ben ik weer op de bus naar huis gestapt. Toen ik eindelijk in bed lag viel ik direct in slaap, en werd ik pas wakker voor het avondeten. xD
Mijn slaapritme is nu nog meer in de war dan dat het al was. Daardoor heb ik de afgelopen dagen dan ook niet veel gedaan, maar morgen staan er weer leuke dingen op de planning!
Eerst zal ik met Alessandro naar het shopping centre gaan, en daarna ga ik meeten met een vriend om samen muziek te maken!
Drukke, maar leuke dag dus. Nu maar hopen dat ik weer een beetje kan slapen vannacht. :p

Jullie horen wel weer van mij! :D









  • 04 November 2011 - 08:14

    Albertha:

    Hoi,
    Leuk om weer een verslag van je te lezen!Volgens mij heb je het prima naar je zin. Bijna te druk om ons op de hoogte te houden..... Heel veel plezier en succes voor als het koud wordt en gaat sneeuwen!(Dat gaat vast niet lang meer duren.)
    Groetjes van Bert, Albertha ,Arno en Lisa

  • 04 November 2011 - 08:30

    :

    Haha, mooi verhaal meid! Mijn gastouders vinden mijn hoor mooi trouwens! En weet je? Ik heb gaatjes in mijn oren! Haha, met Ole gedaan :)
    En jij moet maar snel bij mij langskomen!
    Kramar och puss

  • 04 November 2011 - 09:26

    Je Lieve Moeder:

    Wordfeud. Dat lijkt mij wel wat. Als ik een nieuwe telefoon krijg (er bestaat nl een kans...) mag jij mijn oude wel hebben. Heb je nog een aanwinst voor het museum!

    Ben blij te lezen dat al mijn smeekbedes over het NIET plaatsen van tatoos tot nu aan toe geholpen hebben. Hou vol!!!

    Kan niet wachten op de foto's met het bloed!

    Verheug mij er al op om op dezelfde plaatsen te staan als jij en Swanhilde op die prachtige foto's bij het meer. Van 27 april t/m 6 mei heb ik vakantie. Papa en ik (en Wibrand verplicht) proberen dan iets te plannen. Ga alvast maar op zoek naar mooie hotelletjes bij jouw in de buurt! Graag op een rustige plaats want Wieb zit dan voor zijn eindexamen en moet studeren. We nemen een extra koffer voor al zijn studieboeken mee.....

    Leer voor die tijd je vrienden Nederlands! Zeer benieuwd om kennis te maken met je gastgezin en vrienden!

    Dikke kus, mits.........MOI!

  • 04 November 2011 - 09:27

    Lieve Moeder Deel 2:

    jouw = jou

  • 04 November 2011 - 10:06

    Hugo:

    Leuk verslag, je kan goed schrijven! En de foto´s zijn ook tof :) Maar ik vraag me steeds een ding af? Kun je al goed Zweeds praten?

    Groetjes,
    Hugo.

  • 04 November 2011 - 12:41

    Andre Brontsema:

    Wat een geweldig verhaal. Duidelijk dat je je daar niet verveelt. Blijf genieten!
    Pap

  • 06 November 2011 - 16:49

    Oma:

    was een heel leuk verhaal.zo te lezen is het een jaar vanalleen maar lol.geniet ervan.je bent ng jong zat.gelukkig is de drank daar duur.dat is oma weer kus groetjesdoei demazzel

  • 06 November 2011 - 19:12

    Marina En Dirk:

    Wat een levendje, Anne -Wil!! We hebben genotgen van je verhaal.

  • 08 November 2011 - 18:08

    Nadja En Henriette:

    Lang verhaal, weer mooi geschreven. Verveel me niet tijdens het lezen, blijft geweldig!! Goed dat je het zo naar je zin hebt. En pak je straks als het wel gaat sneeuwen maar goed in.. wordfeud is hier in NL indd ook helemaal hot, heb het zelf niet, maar hoor iedereen erover.. Gelukkig heb je geen tattoos en piercings laten zetten:P je moeder blij, haha. have fun!

    groetjes nadja en Henriette

  • 20 November 2011 - 10:18

    Harmen De Bruin:

    Jo chick luister,
    je moet echt meer gaan schrijven hoor. Wantu je verhaal is boeiend maar wel erug lang. Dus volgende keer 2 kortere (A) ?
    Foto's @ facebook zijn ook geniaal trouwens!
    Heel veel plezier daar.
    Kus
    p.s. stiekem heb ik de peppers ook gezien ;) maar dat wist je al toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Wil

Actief sinds 05 Juni 2011
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 26309

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2011 - 30 November -0001

Uitwisseling YFU

Landen bezocht: