Hoofdstuk 5: Ik leef nog! - Reisverslag uit Skoghall, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 5: Ik leef nog! - Reisverslag uit Skoghall, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 5: Ik leef nog!

Door: annewilbrontsema

Blijf op de hoogte en volg Anne-Wil

17 December 2011 | Zweden, Skoghall

BELANGRIJKE NOTITIES:

LUCIA: Dit is een traditie in Zweden, wat vooraf gaat aan kerst. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee waar het vandaan komt, haha! Dat zal ik nog maar eens vragen.
Het is in ieder geval gebruikelijk dat zangkoren optreden tijdens Lucia, gekleed in lange, witte jurken met een rode band en een groene takjes ding op hun hoofd. Allemaal hebben ze een kaars in hun hand.
Het meisje dat Lucia moet voorstellen, gaat hetzelfde gekleed, maar heeft een bredere band en heeft vijf kaarsen op haar hoofd!
Veel meer snap ik niet van dit feest, dus ik kan er weinig meer over zeggen. xD

FEESTEN IN (GEEN)STIJL!: De studentenfeesten hebben altijd een bepaald thema, en het is dus absoluut niet de bedoeling dat je er mooi of stijlvol uitziet! De bedoeling is je zoveel mogelijk in te leven in het onderwerp, en je niets aan te trekken van wat anderen zouden kunnen vinden. Ik schijn hier niet zo goed in te zijn, want mijn zussen vinden mijn outfit keuzes meestal niet dramatisch genoeg. Ik doe echt mijn best, maar het is wat moeilijk als je gewend bent aan de thema feesten van HHC waar ieder bij het thema 'Hawaii' gekleed kwam met enkel een bloemenketting om de nek en deze na binnenkomst in de dichtstbijzijnde prullenbak deponeerde.

SAUZEN: Ze zijn er niet. Echt niet. De meest gewaardeerde saus hier is Ketchup, dus dat zegt wellicht al voldoende. Godzijdank heeft de goede Sint(mits) mij een pot met Yoghurt Mayonaise gestuurd, anders had ik het niet overleefd! Ook heel erg bedankt voor de Jus, tante Marjolein. Daar ga ik deze week iets mee koken voor mijn sausloze gezin!
De Zweedse mayonaise is trouwens ook echt niet te vreten. En curry heb ik nog niet eens gezien. Drama's. :(

---------------------------------

Zooo, dat is lang geleden! Recent kwam ik plots tot het besef dat ik echt al heel lang geen verslag meer had geschreven, en het weer hoog tijd was! Dus hier ben ik weer. Ik zie aan mijn vorige verslag dat ik gestopt was bij de film avond in UNO, dus ik zal de hoogtepunten in de tijd daarna maar met jullie delen!

Zo heb ik deeluitgemaakt van een concert in het CCC(grootste theater in Karlstad). Samen met de organisatie 'Marching For Life' heb ik daar een hoop Afrikaanse liederen ter gehore gebracht! Er was eerder een kleine groep mensen uit Afrika naar onze school gekomen, om te vertellen over het werk van deze organisatie en ons te vragen deel te nemen aan het concert. Één van de Afrikaanse vrouwen hield een speech die velen van ons liet huilen, en mij als Nederlander me toch behoorlijk slecht liet voelen over het gedrag van mijn voorvaderen.
Ah well, natuurlijk wilde ik graag meedoen, en zo kwam het dat ik samen met alle andere enthousiaste leerlingen in het achtergrond koor terecht kwam!
Op de helft van het concert begon het publiek te staan en de dansen, en dat zegt heel wat hier in het verlegen Zweden. :D

Die ervaring deed me ook maar weer inzien dat hoewel ik soms behoorlijk heimwee heb, en dat had ik het weekend voor het concert nogal, het het allemaal waard is! Ik had dit voor geen goud willen missen. :)

Ik ben ook een weekend naar Götenborg geweest met mijn gastgezin, en heb daar de oom/tante/neven/nichten en oma ontmoet. Dat deed me mijn eigen familie erg missen. Want hoewel ik helemaal dol was op het kaasomelet van oma Ledin, had ik toch liever een stukje schuimtaart gehad van oma Overdevest, haha. ;)
In Götenborg heb ik ook het kerstkadootje voor jou, mits, gekocht. Die moet ik binnenkort maar eens op de post doen!
Foto's van Götenborg staan dacht ik al op facebook. Zo niet, komen die er snel!

En dan nu even over hoe het gaat op school in Zweden. Daar heb ik de afgelopen tijd namelijk wat problemen mee gehad. Ik zal hier geen elendelang verhaal gaan houden; want liever laat ik het nu achter me en ga ik vrolijk verder met mijn leven in Zweden.
De onenigheid die er was is nu opgelost, en dus ga ik me er ook niet meer druk om maken.

Met mijn basgitaar les gaat het trouwens erg goed! Mijn leraar vindt dat ik snel vooruit ga, en dat is natuulijk altijd leuk om te horen. Ik doe ook erg mijn best; probeer iedere dag 2 uur te oefenen!
Verder heb ik naast school, ook nog basgitaar les van Oscar, een vriend van me. Supertof van hem dat hij dat wil doen! En zo leer ik alleen maar meer. :)

Tot slot zal ik het nog even hebben over SPEX. Dit is een show die geheel op poten is gezet door medestudenten. Ik heb die show inmiddels 6 keer gezien, in drie dagen! xD
Hahaha, zo ontzettend goed vond ik het! Ze hadden het verhaal van The Lord Of The Rings in een nieuwe, moderne jas gestoken. Met een homoseksuele Legolas(gespeeld door Oscar, haha!) die verliefd wordt op Gimli, een vrouwelijke Frodo en Aragorn, en een stoere nietsnut van een Bodamir.
Het is allemaal veel te veel om uit te leggen, maar neem van mij aan dat het een geniale show was. Ik heb me iedere keer helemaal slap gelachen.
Ook werd het natuurlijk opgevoerd in het Zweeds, en ik verstond bijna alles! :D
Iedere keer verstond ik ook weer iets meer, en zo bleef het elke keer even leuk om te zien.

Mijn Zweeds wordt dus steeds beter. Inmiddels kan ik al aardig goed lezen, en verstaan. Praten gaat wat moeilijker, maar dat probeer ik nu ook!

Er is meer te vertellen, maar dat zal ik maar bewaren voor mijn volgende verslag dat na kerst of Oud en Nieuw zal verschijnen! Er komt een drukke periode aan, maar ik zal echt proberen jullie beter op de hoogte te houden.
Tot zover zeg ik eerst; Hej då och vises! :D

  • 17 December 2011 - 18:21

    Mits :

    Mits zit met spanning te wachten op het kerstgeschenk. Vind je het jammer dat je je kerstpakje niet hebt meegenomen? Wat gaan jullie doen met de feestdagen? Wij gaan naar opa en oma en nemen opa Koos mee. En we gaan naar het kerkje in Rottum. Niet om te zingen deze keer, maar om nu als publiek er te zitten. Alles volgens de traditie dus. Ben heeeeel benieuwd wat jij gaat doen? Oh ja, neef Erwin wordt op 1e Kerstdag 50 jaar. Daar gaan we ook naar toe! Nou moi he!

  • 17 December 2011 - 23:11

    Antje Knoester:

    Hey Anne-Wil.
    Hier zat ik nou op te wachten!! Weer een mooi verhaal met allerlei belevenissen. Leuk dat je zoveel dingen meemaakt. Ik denk dat Lucia het feest van het licht is. Ik herinner me dat Ceci op school in Chili ook heeft gezongen voor Lucia. Het feest van het licht met allemaal kaarsen enzo. Dus je komt als bassist terug. Mooi om weer een nieuw instrument te kunnen bespelen.
    Voor volgende week alvast fijne Kerstdagen gewenst en niet te dronken het nieuwe jaar ingaan hoor!!!
    Veel liefs en groetjes,
    Antje

  • 19 December 2011 - 19:26

    Ryanne:

    Ik kan niet wachten om je op te zoeken! nog 9 daagjes dan zit in ik het vliegtuig. :D

  • 25 December 2011 - 20:05

    Marina:

    Hé Anne, leuk verslag en super dat het Zweeds al zo goed gaat. Vooral veel liedjes verzamelen voor Kerst 2012. Nu jij er niet bent treden we niet op, dat zegt toch genoeg!! Lijkt me ook wel grappig om in het Zweeds wat te zingen.
    Dikke knuffel,

    Dirk en Marina

  • 28 December 2011 - 07:38

    Harmen De Bruin:

    MAAR JE MAG NIET BETER GAAN BASSEN DAN IK HOOR! (A)
    Klinkt super allemaal, en nu ook al een mondje Zweeds heel gaaf, heel jaloers.
    En heel veel plezier nog :)
    x

  • 28 December 2011 - 16:08

    Henk Bos:

    .Hoi Annewil,
    op 9 sept. reageerde ik op jouw verslag van toen en vroeg jou om me te laten weten of dat goed was gegaan omdat de computer voor mij als 70 + ser minder makelijk te hanteren is als een kruiwagen vol mest van B en A. Ik hoorde niets dus dacht ik vandaag aan het eind van het jaar ik wil eens zien hoe het met je gaat.
    Uit je verslag maak ik op dat het al een tijdje geleden is dat je "de wereld " verder verslag deed van je ervaringen. Ik begrijp dat je het heel goed naar je zin hebt maar dat er ook moeilijke momenten zijn wat mij heel normaal lijkt. Maar deze en verdere ervaringen zijn leerzaam en nemen ze je nooit meer af. Mooi dat je als jonge meid zo'n kans krijgt.
    Toen ik zo oud was, was ik nog niet verder geweest dan Sciermonnikoog.
    Gister stond er in de krant hier dat het in delen van Noorwegen en Zweden noodweer was met storm, heel veel sneeuw en uitval van electriciteit. Prachtig ruig lijkt me dat. Heb je daar nog iets van meegekrkregen?
    Hoe reageren die nuchtere Zweden op zulke toestanden?
    Het weer is hier heel anders dan vorig jaar. Grijs, regen, wind en voorjaarstemperaturen. In Moskou is het de warmste winter sinds ik weet niet hoe lang. Ik zag dat Rianne naar je toekomt is dat je vriendin die ik ook ken? Je zult je al wel aan het voorbereiden zijn op oud en nieuw.
    Ook weer zo,n feest dat je liever thuis zou vieren, of komen je ouders en broer naar je toe?
    Over de pony,s en de ontwikkelingen mail ik je nog. Doe je daar al iets met paarden?
    Nella en ik wensen jou het allerbeste en natuurlijk een gelukkig en vooral gezond nieuwjaar.

  • 01 Januari 2012 - 19:25

    Antje Knoester:

    Hey Anne-Wil. Nog een heel gelukkig nieuwjaar!!! Ik hoop dat je nog een leuke tijd zult hebben daar in Zweden.
    Liefs en groetjes,
    Antje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Wil

Actief sinds 05 Juni 2011
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 26296

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2011 - 30 November -0001

Uitwisseling YFU

Landen bezocht: