Hoofdstuk 6: Kräfthäst / Krästfest ....Jul - Reisverslag uit Skoghall, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 6: Kräfthäst / Krästfest ....Jul - Reisverslag uit Skoghall, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 6: Kräfthäst / Krästfest ....Jul

Door: annewilbrontsema

Blijf op de hoogte en volg Anne-Wil

04 Januari 2012 | Zweden, Skoghall

Hallo daar!

Volgens mij mag het best even gezegd worden dat ik mij aan mijn woord gehouden heb! Een verslag redelijk snel na de kerst, om mijn vreugde en leed rondom Kerstmis met jullie te kunnen delen! En aangezien dit waarschijnlijk een tering lang verhaal gaat worden, heb ik besloten de Belangrijke Notities maar even weg te laten deze keer. De cultuurschokken die ik in deze korte tijd heb ondervonden staan toch vrijwel allemaal in relatie met kert, dus die kan ik net zo goed in het verslag beschrijven.

Kerst is een belangrijke periode in Zweden, en er wordt ook flink naartoe geleefd. Ik denk dat ik eind November de lichtgevende rendieren al weer in de tuinen zag verschijnen. Iets waar ik me in Nederland altijd aan dooderger- (EERST SINTERKLAAS NOG, TIEF OP MET JE KERSTPRUTSELS). Maarja, de oude stoomboot van die nog oudere knar is nu eenmaal nooit verder gekomen dan de Nederlandse havens, dus dat gaat in Zweden niet op.

Ook in Zweden is kerstmis een familie-feest, hoewel iets minder groots dan mijn familie in Nederland het altijd aanpakt. Is ook wel logisch; Zweden is groot, en de familie leden wonen ver bij elkaar vandaan. Geen opa's of oma's dus dit jaar, maar... wel 2 grote broers! :D
Jonatan en Staffan Ledin wonen beiden aan de andere kant van Zweden, wat meer in de buurt van Stockholm. Voor de kerst waren ze een paar dagen hier; en dat was echt heel gezellig! Die gasten hebben behoorlijk wat humor, dus ik heb me goed vermaakt. :p
Het is in Zweden gebruikelijk dat uit huis wonende kinderen terug komen naar hun ouderlijk huis met kerst. Het is tegerlijkertijd ook een kans om oude vrienden weer te zien, die in andere steden een studie volgen. Daar komt dan ook de after-christmas-party vandaan; waar alle jeugd op stap gaat met hun vrienden van vroeger. Dat is de nacht van December de 25e, en daar zal ik later nog wel even op terug komen. Nu eerst de kerstviering zelf!
Jammer is wel, dat Sarah uit Zwitserland er niet bij kon zijn met de Kerst. Zij zit tot 9 Januarie bij haar familie daar, om met hen de kerst en het nieuwe jaar te vieren.

Een aantal dagen voor Kerst had Christina al medegedeeld dat de kerstboom ieder jaar werd opgetogen door de kinderen. Dat was voor mij iets nieuws; de kerstboom in Nederland mocht ik amper aanraken omdat ik wellicht de verkeerde ballen erin zou hangen. Hier was het juist de bedoeling dat de kerstboom je jeugdige, creatieve geest weerspiegelde... Oftewel; alles wat erin past, is mooi meegenomen. :p Zo kwam het dat er dit jaar in de kerstboom Ukulele's, Sinterklaas slingers, nep-vogels, en frutsels gemaakt door de peuter-Ledin's te vinden waren. Geniaal. xD
De 24e werd de boom dan ook pa opgetuigd, iets wat volgens de Nederlandse standaard nogal laat is dacht ik. Daar tegenover staat dat hij nu nog steeds niet is weggehaald. Net als alle andere kerstversieringen.

De belangrijkste punten bij de Zweedse kerstviering zijn gemakkelijk te benoemen:

1. Voedsel
2. Haring
3. Gordijnen
4. Meer voedsel
5. Maagkrampen

De discussie of het het nu wel waard was de rode kerst-gordijnen op te hangen in de keuken schijnt een jaarlijks drama te zijn. Björn vind dit blijkbaar niet nodig, maar Christina zweert dat het een groot verschil maakt. Ik heb het allemaal maar aangezien; en natuurlijk werden de gordijnen gewoon opgehangen. Zucht, vreemde mensen, die Zweden.

De punten omtrent voedsel spreken voor zich, maar de haring behoeft waarschijnlijk enige uitleg. Het is hier met kerst gebruikelijk dat er veel haring geserveerd wordt, die op verschillende manieren bereidt zijn. Ik ben zelf dol op een lekkere verse haring met ui, maar dat is te simpel voor de culinaire (lees mijn gastmoeder)Zweden. Haring gedoopt in mosterd mengsels, curry mengsels, weet-ik-veel-wat-voor-mengsels, je kunt het zo gek niet bedenken! Veelal zag het er niet uit, maar lekker smaken deed het zeker! :D Verder bestond de maaltijd voornamelijk uit zalm, aardappels, spare ribs, worstjes, brood, kaas, vlees, pastij. Voordat we aan tafel gingen onstond er eerst nog een achtervolging door het hele huis. Staffan legde me uit dat dit gedaan werd zodat ze in staat zouden zijn meer te eten. ...Mafkezen. :p Maargoed, ik ben vrolijk achter ze aan gerent. Alles voor een echte Zweedse Kerst! Foto's van het eten zijn te vinden op Facebook.
Ook stonden er kleine flesjes met sterke drank op tafel. Daar heb ik me echter maar niet aan gewaagd; bij het lezen van 'Anis' bij de ingrediënten keerde mijn maag al om. Ik ben kennelijk nog steeds niet helemaal bijgekomen van mijn laatste dronkenschap avontuur in Nederland. :(
Na het eten komt, zou je denken, de maagkrampen door het eten van zoveel voedsel! Maar nee, hoewel ik inderdaad prop vol zat na het diner, was de reden voor dit punt op de lijst extreem veel lachen! Het eerste waardoor ik naast mijn stoel heb gelegen, was de manier waarop mijn broers reageerden op het Nederlandse woord 'Kerstfeest'. Christina had 'God Jul' op één van haar pastijtjes geschreven, dus ik besloot Kerstfeest op een ander te zetten. Toen mij werd gevraagd hoe men dit uitsprak, bleek dat nogal lastig te zijn. Kerstfeest werd al snel omgedoopt tot 'Kräfthäst'; wat letterlijk vertaald 'krabpaard' betekent. Ze hielden er ook niet meer over op. Het werd zelfs zo erg, dat toen ik even later de kamer inliep ik mijn Sinterklaas CD hoorde spelen en Jonatan aan het ''meezingen was op de melodie''(die hij niet kent) in het Zweeds, over de Kräfthäst. Ik weet niet waar hij het vandaan haalde, maar grappig was het zeker. xD

Het volgende onderdeel van de kerstviering wat behoorlijk lachwekkend was was het kerstspel. De avond van te voren hadden Sara, Staffan en ik de regels al opgezet. Ik zal de lijst er even bijpakken:

Regels:
- Iedereen moet een lollige muts dragen.
- Men kan GEEN katten in de magnetron stoppen.
- Men mag NIET de kerstboom tackelen.
- Er mag niet worden geschoten tijdens het spreken van Nederlands.
- Bevers mogen NIET worden buitengesloten.
- GEEN FOKKING JUDO!

Je snapt dat met deze basis het spel niet meer mis kon gaan natuurlijk. :)

Met verschillende uitdagingen werd er vervolgens gestreden om de kadoos. Telkens 2 personen deden een wedstrijdje in de vorm van dingen uitbeelden, papieren vliegtuigjes zo hoog mogelijk in de kerstboom mikken, Nederlands spreken, enz. Ik zelf bemachtigde het kado dat door Björn gekocht was: vier verschillende wintermutsen! Super handig, hoef ik die zelf niet meer te kopen. :D

En dan nu, party talk! Zoals ik al eerder zei is het gebruikelijk dat vrienden van vroeger met elkaar gaan stappen tweede kerstnacht. Wat hier dus de 25e is. En gezien mijn gebrek aan vrienden van vroeger in Zweden, besloot ik aan deze traditie mee te doen met vrienden van nu! Samen met een andere uitwisselingsstudent, Clotilde uit Frankrijk, ben ik naar Nöjesfabriken gegaan. Een e-n-o-r-m-e club in een oud fabriekspand. Ik heb echt nog nooit zo'n grote uitgaansgelegenheid gezien. Super vet!
Wel was het natuurlijk weer ziek duur om binnen te komen, en de drankjes kostten ook voldoende. Gelukkig wisten we wat drankjes te scoren van een of andere dronken Amerikaan. Scheelt weer in de buidel. :p
Aan het eind van die nacht ben ik samen met Jonatan in een illegale taxi gestapt, en heb ik nog de een gevaarlijk snelle rit moeten doorstaan voor ik eindelijk kon gaan slapen.

Al met al een gezellig kerstfeest dus, met nieuwe tradities en nieuwe vrienden en familie. Het kerstkado wat ik van mijn familie in Nederland heb gekregen maakte me de dingen die ik normaal gesproken doe met kerst missen, maar ik heb het hier gelukkig ook naar mijn zin gehad. Volgend jaar is die dienst in Rottum er wel weer, haha. En dan misschien zelfs met wat Zweedse kerstliederen gezongen door het kerstkoor! Je weet maar nooit.. ;)

Mijn verslag over Oud&Nieuw en natuurlijk Ryanne's verblijf hier zal ik later online zetten, want ik heb zo'n gevoel dat de helft van de lezers inmiddels wel afgehaakt is. x'D Wat ook weer een hoop gelul zeg.

Nouja, ik heb jullie gemist, maar dit jaar zien we elkaar gelukkig weer! :D En tot het zover is, moeten jullie het maar doen met deze ellendig lange verhalen. :p






  • 04 Januari 2012 - 12:31

    Margriet Bakker:

    Hoi Anne-Wil!
    Wij wensen jou een heel mooi 2012 toe, vanuit een winderig en regenachtig 't Zandt. Wij hebben ook veel plezier gehad met de kerst. Alleen geen sneeuw of vorst (saai!).
    Groet van Herman - Margriet - Merel.

  • 04 Januari 2012 - 13:10

    Mits:

    Zucht...oke...volgend jaar Kerst mag jij de boom optuigen naar eigen inzicht...Weet alleen nog niet of we hem dan in de kamer zetten...?Trouwens je hebt vorig jaar wel de kerstboom mogen optuigen...alleen...naar papa's inzicht...dat nou weer wel...

    Fijn dat ook je gastouders wel eens een discussie hebben...en fijn dat ook hier de vrouw overwint!

    Gelukkig ben je je dronkemansavontuur nog niet vergeten. Wij ook niet. Sinds die nacht hebben we extra sloten op alle deuren geplaatst en komt er 4 maal per nacht een beveiligingsbusje voorbij rijden...

    Wij hadden hele andere regels bij het kerstspel: We waren met de Regenboog in de kerk. Ik was de herbergier en iedereen hield zich aan de tekst!

    Wat is een illegale taxi? Of wil ik dat niet weten?

    Wij zien elkaar zeker weer dit jaar! Wij zijn van plan om in mei met de auto te komen. Wibrand's eerste vliegreis wordt dus nog even uitgesteld. Dat lijkt ons handiger. Kunnen we meer mee- en terugnemen en hebben we daar een auto tot onze beschikking. Ga alvast maar lijstjes maken van dingen die we zeker mee moeten nemen! (geen mensen/dieren)

    Kan niet wachten op het verslag over je dagen met Ryanne. Ga haar natuurlijk ook helemaal uithoren!

    Nou, moi he!

  • 04 Januari 2012 - 17:28

    Albertha:

    Hoi Anne _Wil..
    Dacht vandaag net aan je. Over hoe je het zou ervaren,die feestdagen zo ver van huis!
    En...zomaar een verslag!wat snel!
    We wensen je het allerbeste voor 2012!Weer een spannend jaar o,mdat je dan weer in Nederland iets nieuws gaat beginnen....
    Dat verhaal van het versieren van de kerstboom in Uithuizen,daar moest ik wel om lachen!
    Weet hoe het gaat,komt idd erg precies bij je vader op decoratiegebied. Heb je de schade wat ingehaald ?
    Heel veel plezier nog en hoop dat je die wintermutsen (alle 4 tegelijk )niet nodig hebt!
    Groetjes van Bert,Albertha,Arno en Lisa

  • 04 Januari 2012 - 18:34

    Harmen De Bruin:

    Haha had er nog niet genoeg van hoor! Nou moet ik weer wachten. Was juist benieuwd naar oud en nieuw :)

  • 04 Januari 2012 - 19:55

    Marina:

    Je mag van mij gerust doorgaan! Heerlijk verhaal, zie het helemaal voor me.
    Nooit geweten dat haring met curry lekker kon zijn, misschien toch eens proberen. Groetjes

  • 26 Maart 2012 - 17:12

    Jonathan:

    Grote nicht,

    Een late reactie op dit verhaal. Ontzettend leuk om jouw belevenissen te lezen. Het klint alsof jij je daar goed vermaakt. Geniet ervan.

    X


  • 07 April 2012 - 16:11

    Nadja En Henriette:

    Hallo Annewil.,

    waar blijft je volgende reisverslag? lang geleden! Hoe gaat het met je? Volgens je laatste verhaal goed, en vermaak je je daar prima! Veel plezier nog.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Wil

Actief sinds 05 Juni 2011
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 26301

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2011 - 30 November -0001

Uitwisseling YFU

Landen bezocht: