Handboek: Hoe overleef ik Zweden - Hoofdstuk 1 - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu Handboek: Hoe overleef ik Zweden - Hoofdstuk 1 - Reisverslag uit Karlstad, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu

Handboek: Hoe overleef ik Zweden - Hoofdstuk 1

Door: annewilbrontsema

Blijf op de hoogte en volg Anne-Wil

18 Augustus 2011 | Zweden, Karlstad

Belangrijke notities:

- Schoenen uit! Zweden lopen altijd op sokken of blote voeten in hun huis. (note: Bij het kamp waar ik de eerste 4 dagen zat, moest men zelfs de schoenen uittrekken op het basketbal terrein! xD)
- Smaken verschillen! In de dagen dat ik hier ben geweest, heb ik van alles te eten gekregen. Van broodjes hamburger tot een soort rode kool met peultjes en eend. Tot zover prima te doen, maar niet voor de moeilijke eter!
- FIKA!!!! Het gebruik van het woord Fika leidt tot hevige blijdschap bij iedere Zweed. De Zweden hebben Fika rond 3 uur smiddags. Brownies, koekjes, muffin achtige substanties, enz. worden dan op tafel gezet en iedereen mag zich volproppen tot ze er bij neervallen. Persoonlijk heb ik geen moeite met deze Zweedse traditie. In tegendeel. :P

-------------------------------------

Moiiiiiiiiiiiiii!

Pff, wat zou ik dat graag tegen iemand willen zeggen nu. De begroeting die hier normaal is is 'Hej' en dat vind ik lang niet zo cool klinken.

Maar! Laat ik bij het begin beginnen. Het kamp. Strafkamp. Drilkamp. Het activiteiten-tot-je-dood-neervalt-kamp. En leuk dat het was!

Na een vliegreis van zo'n 2 uur kwamen we aan op het vliegveld van Stockholm. Daar werden we opgewacht door een aantal vrijwilligers van de Zweedse YFU. Markus, een Zweed die zelf naar Zuid-Afrika is geweest, bracht ons vervolgens met een busje naar het kamp.
Het was zo'n 23:00 uur toen we aankwamen bij het kamp, wat betekende dat we het avond eten gemist hadden. Toen we de leiding vertelden dat we nog niet gegeten hadden, kregen we een zak vol bananen! Het was even honger leiden dus die eerste nacht, maar dat werd de volgende ochtend gelukkig goed gemaakt met een stevig ontbijt.

Om half 8 's ochtends, jawel, werden we gewekt. Voor iemand die normaal gesproken een vampieren leven leidt(ik), is dat zeer vroeg! Maar, ik heb het overleeft. Ik verscheen op tijd aan het ontbijt, en heb de hele dag meegedaan aan allerlei activiteiten zoals Zweedse lessen, groep gesprekken, Zweedse spelletjes(met stokken naar dingen gooien, altijd leuk), enz. En ondertussen leerde ik mensen uit veel verschillende landen kennen.

De tweede dag verliep ongeveer hetzelfde, op een kleinigheidje na. Na de lunch had ik zo'n 3 kwartier vrije tijd en omdat ik nogal moe was, besloot ik even in mijn bed te gaan liggen. Slecht plan.
Zo'n 2 uur later werd ik wakker, en kwam ik tot het besef dat ik veel te laat was voor mijn Zweedse les. Oeps.
Ik ben toen maar naar een groepje toegegaan die buiten een spelletje aan het doen was en heb daar meegedaan. Toen ik later gevraagd werd waar ik was, en ik het uitlegde, was ik verrast over de reactie van de team-leiders. Eigenlijk vonden ze het helemaal niet erg. Ik had er niets mee bedoeld en had het niet met opzet gedaan, dus er was niets aan de hand. Ik zeg het je; Zweden zijn relaxed!


Tot zover het kamp. Daarna ben ik met de trein van Stockholm naar Karlstad gereden. Een drie uur durende reis samen met nog 3 uitwisselings studenten. Één daarvan moest op hetzelfde station uitstappen als ik, Karlstad. Daar wachtte familie Bojeryd (lees: Beujerrruiid ofzo. Niet uit te spreken xD) mij op! De jongste dochter, Johanna, had een groot papier met mijn naam in glitters letters erop geschreven dus er was geen twijfel over mogelijk dat dit mijn eerste gastgezin moest zijn. En niet zo maar een gezin; vader en moeder Bojeryd hebben 4 dochters en 1 zoon. Jesper, 20, Josefien, 18, Julia, 15, Jenna, 11, Johanna, 9. Dat is wel even wat anders als je normaal gesproken maar 1 broertje hebt. :p
Maar in de paar dagen dat ik hier geweest ben vind ik het super gaaf! Vooral de kleine Johanna ga ik missen denk ik als ik straks naar mijn volgende gezin ga, waar ik maar 1 zus heb van 19.
Haha, gisteren heb ik Johanna's haren geknipt. :p Katarina(de moeder) vertelde me dat kappers hier zo duur waren, en toen zei ik (eingelijk meer voor de grap) dat ik het wel wilde doen. Nou, de schaar en de kam werden direct uit het kastje gehaald, en daar stond ik met mijn grote mond. XD
Uiteindelijk vind ik dat het resultaat er best mag zijn. Als het niets wordt met de muziek moet ik maar kapper worden. :p

De eerste dag dat ik bij de familie was, kreeg ik ook een fiets! Ik moet namelijk best een eind fietsen van het huis naar mijn school, waar ik al een paar dagen Zweedse lessen heb. En damn. Ik mis mijn scooter. -__-
Mooi is wel, dat ik tijdens het eerste ritje met mijn fiets de sleutel verloor. xD En dat is dan je eerste dag. Fail! xD Gelukkig konden ze erom lachen, maar ik schaamde me best wel erg. Typisch weer iets voor mij. :p

Morgen verhuis ik naar mijn tweede gastgezin, waar ik als het goed is de rest van het jaar zal verblijven. Eigenlijk had ik vandaag al kunnen verhuizen, maar de familie Bojeryd wilde me nog niet laten gaan! Dat is toch een goed teken lijkt me. :)
Maar toch is het morgen zover, dus ik zal zometeen maar (wéér) beginnen met pakken. Ergens vind ik het jammer dat ik hier weg moet, want ik vind het hier super gezellig.

Er staan al een paar foto's van mij in Zweden op Facebook, maar dat zijn niet mijn foto's. Ik ben namelijk de kabel van mijn camera vergeten(duh, lol), dus zodra ik die via de post ontvangen heb kan ik ook foto's gaan plaatsen!

Ik hoop dat jullie me al een beetje missen, want ik mis jullie al wel.
Zal proberen snel weer wat te schrijven, maar mijn dagen zijn lang en vermoeiend. :p

Liefs,
Anne-Wil




  • 18 Augustus 2011 - 13:30

    Hugo:

    Moiiiiiiiiiiiiii! Goed om te horen dat je het leuk hebt! Je maakt vast snel vrienden daar. Wanneer begint je school? Groetjes,
    Hugo :)

  • 18 Augustus 2011 - 13:33

    Anne-Wil Brontsema:

    Krelis!! Maandag, dinsdag en woensdag heb ik introductie dagen en daarna begint het echte schoolwerk! Ik zal in een volgend verslag wel wat vertellen over mijn schema en vakken enzo, want dat weet ik zelf nu ook nog maar half. :P

  • 18 Augustus 2011 - 13:33

    Lisanne Bloeemm:

    ik followwww je! XX Have fun!!

  • 18 Augustus 2011 - 13:36

    André Brontsema:

    Fijn om je verslag te lezen. Als kapster zijn ook niet lukt, kun je nog altijd boekenschrijfster worden.... Wij missen jou ook. Wel raar, met z'n 3-en op vakantie in Frankrijk. Gelukkig vermaak jij je prima, als ik dat zo lees. Dat FIKA lijkt ons ook wel wat. Gisteren zijn bij ons de kippen weer voorbijgekomen. Het was woensdag, dus onbeperkt kip eten op Duravel. Alvast succes bij je nieuwe familie. En zeg maar gewoon "Moi" als je een Zweed ziet. Misschien begin je een nieuwe trend. Groeten van ons allen. liefs,
    André ( of Pa, zoals jij dat zegt...)

  • 18 Augustus 2011 - 14:17

    Wesley:

    Mooi dat je je vermaakt EN dat je al je slechte gewoontes uit Nederland hebt meegenomen :P! Haha nee klinkt tof; enjoy!

  • 18 Augustus 2011 - 14:22

    Willeke:

    Moi! Wat een lang, leuk verslag. Volgens mij bevalt het Zweedse leven je wel?! Ik heb natuurlijk 101 vragen. B.v Hoe ga je naar je 2e gastgezin? Wat vonden ze van je kadootje? Hoe is het avontuur met het verloren sleuteltje precies gegaan? Hoe is de kledingstijl van de Zweden en past dat bij de jouwe? Heb je al gezongen of een instrument bespeeld? Hoe is the bird? De andere 93 vragen stel ik wel een andere keer. Onze vakantie valt wel wat tegen. Je mist niets. Het team is bagger en er zij heel veel Fransen! Wieb heeft contact met een groep jongens, waaronder ook Rick. Volgende week gaat iedereen naar huis. Dan zal Wieb zich met ons moeten vermaken. Wij hebben trouwens wel huisdieren. Muizen! Ze vreten aan de koekjes, pasta rijst en chips. Ik ben flink geweest. Ik heb nog maar 3x gegild. Ook hebben we een eigen stroomversnelling. Deze bevindt zich in onze slaapkamer en gaat aan als je te lang doucht. Papa heeft nog maar 1 glas gebroken en is nog maar 1x door een stoel gezakt. Maar voor de rest is het een heel luxe huisje(?)
    Nou meid, vernufer die wat met die Zweden. Neusje, neusje, mama!

  • 18 Augustus 2011 - 16:45

    Sean:

    Anne, wat top! Klinkt fantastisch wat je daar allemaal doet :) Mag ik een keer langskomen?

  • 18 Augustus 2011 - 21:16

    Marloes Homan:

    Haha, wat een leuk verhaal Anne! :D
    Leuk om je eerste verslag te lezen,
    had m'n e-mail al ingevuld dus krijg lekker iedere x een melding :)
    Lekker jouw hersenspinsels lezen!
    Hoop dat je morgen een goede reis hebt! :D
    En kijk nu al uit naar je volgende verslag!

    Geniet er van meid!!

    Dikke kus!

  • 20 Augustus 2011 - 07:43

    Tante Gerda.:

    heb met plezier het verslag gelezen. je hebt al heel wat beleefd. wees blij, dat je daar zit en niet tussen de muizen in Frankrijk( bedoel niet je ouders hoor!) Fika dat lijkt me ook wel wat .klinkt goed. geniet ervan en tot het volgend verslag. liefs tante gerda.

  • 23 Augustus 2011 - 18:47

    Harmen:

    damn hip!

    That will be all...

  • 25 Augustus 2011 - 09:32

    Tante Gerda.:

    lieve anne-wil , van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag. eindelijk mag je ook met de vuist op tafel slaan.op je eigen tafel denk ik. maar toch! hele fijne dag met je "nieuw" gezin. groetjes.

  • 26 Augustus 2011 - 13:08

    Hoogeveen:

    Anne-Wil als nog van harte. Zo te lezen vermaakt jij je wel. Je missen!!!
    Wat dacht je? Vermaakt je en geniet er heel veel van. Groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Wil

Actief sinds 05 Juni 2011
Verslag gelezen: 1260
Totaal aantal bezoekers 26339

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2011 - 30 November -0001

Uitwisseling YFU

Landen bezocht: