Hoofdstuk 2: JAAAARIIGGGGGGG - Reisverslag uit Skoghall, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 2: JAAAARIIGGGGGGG - Reisverslag uit Skoghall, Zweden van Anne-Wil Brontsema - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 2: JAAAARIIGGGGGGG

Door: annewilbrontsema

Blijf op de hoogte en volg Anne-Wil

26 Augustus 2011 | Zweden, Skoghall

BELANGRIJKE NOTITIES:

MESK: Zoiets dan. Geen idee of je het zo schrijft, maar zo spreek je het in ieder geval wel uit. Mesk is een zelfgemaakte wijn, die traditioneel gedronken wordt op de muziekstudenten-feesten. Men had mij verteld dat het de meest verschrikkelijke bocht is die je je kunt voorstellen, dus heel enthousiast was ik niet om het te proberen. Maar, als muziekstudent móest ik eraan geloven....... Viel me reuze mee. :p Ze moeten eens een paar tequila's te veel proberen, veel ranziger. :p
HUGGSSS: Jaja, geknuffel dus. Het lijkt wel alsof heel Zweden bestaat uit mannelijke en vrouwelijke Ite's, want er wordt me wat afgeknuffeld zeg! Bij begroeting en afscheid knuffel je elkaar. Vriendelijk volk die Zweden!
TOETJES = JAM: Het wonder is gebeurd; Tiramisu is niet langer mijn favoriete toetje. :p Mijn gastmoeder is een hobby-kok, (JIIIEEEEHOEEEEEE), en haar toetjes zijn fantastisch. Jammer genoeg heb ik geen idee hoe het toetje heet waar ik mee wil trouwen, maar daar kom ik nog wel achter. :p
IN JE HOL!: Dit is denk ik tot nu toe toch wel de geniaalste traditie die ik heb mogen meemaken. (misschien dat de lezers boven de 30 dit even moeten overslaan. xD) De dag voor de eerste schooldag, graaft de klas van Sara, mijn gastzus, een gat op het strandje voor school. En niet zomaar een gat, ik heb het hier over afmetingen van zo'n 4 meter diep en 5 meter breed. :p
En dat is niet alles; zodra het 'hole-digging' gedeelte klaar is, wordt er in het gat geworsteld. Hoe versla je de ander? Simpel, winnen doe je door middel van ass-humping. Je daagt iemand uit door een witte handschoen in diens gezicht te slaan. De regels daarvoor gelden als volgt:

1 x in gezicht slaan: Worstelen
2 x in gezicht slaan: Worstelen in ondergoed
3 x in gezicht slaan: Worstelen in Adams kostuum
4 x in gezicht slaan: Bij het ass-humpen hem er ook daadwerkelijk insteken
5 x in gezicht slaan: Al het bovenste + klaarkomen.

De uitdaging afwijzen is natuurlijk not-done.

Foto's en filmpjes zullen volgen van dit fantastische spektakel. Ik heb me kapot gelachen. xD De Zweden zelf verzekerden me ervan dat dit niet 'typisch Zweeds' is. Ik zal ze maar op hun woord geloven.. :p


-----------------------------------------

Zoooo, daar was ik weer. Mijn eerste schoolweek zit erop. Eigenlijk had ik dit gisteren willen plaatsen, op mijn verjaardag, maar wegens onverwacht bezoek ging dat niet door. Moet zeggen dat ik me gisteren best even eenzaam voelde overdag. Zat wat alleen in mijn kamer en voelde me niet bepaald jarig. Mijn gastouders en zus hadden me 's ochtends gewekt (om 9 uur!! -__- ) met een ontbijtje op bed en de Zweedse versie van 'Lang zal ze leven'. Hoewel het veel te vroeg was om mijn vrolijke, spontane zelf te zijn, (en fack, wat wenste ik dat ik een pyama had aangetrokken xD), vond ik het toch wel erg leuk.

Maar toen ik terug kwam van school had ik toch even een momentje dat ik me wat lonely voelde. Tegen het avond eten ging dat gelukkig over, want er stonden ineens mensen voor de deur! Een gedeelte van mijn eerste gastgezin kwam langs voor het eten, en ook wat mensen die ik eerder had ontmoet en een jongen uit mijn klas. Super aardig van ze. Sanne en Jens hadden ook een paar prachtige cadeau's voor me, waaronder een barbie pop en een oude cd speler met 'party-muziek' (80 style!).

Oma en Ryanne, bedankt voor jullie leuke kaarten. Ik kan niet genoeg krijgen van dat koeien geluid, oma, geniaal. :P

Oh en Wibrand, dankje voor de ketting! Ik vind hem erg mooi. En mits en pa, bedankt voor het boek. Fijn om iets in het Nederlands te lezen. Ik lees hier momenteel ook een Zweeds kinderboek, en dat is nog behoorlijk lastig. :P

Ik kan nog steeds weinig zeggen over mijn school schema. Ik denk dat ik een uitgebreid verhaal over mijn school zat typen als ik er wat beter in zit. Wat ik al wel kan mededelen, is dat ik volgende week met school zal moeten kanoën. Ik ben doodsbang. De meeste van jullie weten waarschijnlijk wel waarom. :p

Dat was het dan weer tot zover. Jullie horen wel weer van mij!

:D











  • 26 Augustus 2011 - 19:23

    Ryanne:

    Over een tijdje ben ik bij je :D
    ben blij dat je het kaartje leuk vond.
    viel me mee hoe snel die bezorgd was,
    was een beetje laat met versturen maar hij heeft er maar 3 dagen over gedaan!
    best geniaal.
    zoek jij nou maar uit wanneer je vakantie hebt, dan weet ik wanneer ik vrij moet vragen en hoe snel en hoeveel ik moet sparen ;)

    i miss u!

    xxxxxxxxx

  • 27 Augustus 2011 - 07:58

    :

    Haha, wat grappig van dat worstelen in die kuil, zo zijn ze bij mij niet! Fijn dat je verjaardag zo mooi was, ik begrijp dat je je enzaam voelde toen je uit school kwam, heb ik hier soms ook. Eigenlijk moeten we eens afspreken, dat zou toch wel heel leuk zijn! Liefs

  • 27 Augustus 2011 - 09:48

    Wesley:

    Als het worstelen ook mag met Zweedse dames moest ik maar eens een sollicitatie richting de universiteit van Stockholm sturen....

  • 28 Augustus 2011 - 06:46

    Mits:

    Ik ga me opgeven voor een toetjes-kookcursus! Je begrijpt dat ik deze vernedering niet over me heen wil laten komen.

    Dat stukje over "in je Ho!" was niet zo'n goed idee. Papa is direct een kuil gaan graven.....

    Gelukkig werd je verjaardag toch nog vrolijk afgesloten. (Moet ik kleertjes voor je barbie opsturen) Papa en ik zouden heerlijk uit eten gaan op jouw verjaardag. Helaas gooide een franse bacterie roet in het eten.....

    Tip voor de kano-tocht: " Stap bij een stoere zweed in de kano, dan komt het we goed ". Een voordeel: " Er zijn daar geen krokodillen". Een nadeel: "Wel snelstromende watervallen..."

    Binnenkort stuur ik je zwarte schoenen op. Mis je nog iets? Dan moet je het melden en dan doe ik dat erbij. (Geen dieren/mensen)

    1 Vraag: Is het nou wel of niet gelukt bij dat koor?

    Nou Anne, dit was het eerst. Maak er weer mooie dagen van, mits!

  • 28 Augustus 2011 - 16:12

    Nadja En Henriette:

    hee meid,

    wat leuk al die dingen die je meemaakt,.,. vooral dat spel ;) misschien wat nieuws voor hier in NL? haha .. beter laat dan nooit, nog gefeliciteerd! Jammer dat je op zulke momenten dat niet bij je eigen gezin en vrienden kunt zijn, maar dat is even niet anders! Heel veel plezier nog. en succes op school! Groetjes

  • 29 Augustus 2011 - 21:05

    Antje Knoester:

    Hey Anne-Wil, volgens mij gaat het je goed naar de zin daar in Zweden. Mooie foto´s. Geeft ons een beetje een idee hoe jij daar woont.
    Leuke klasgenoten. Komen dus ook overal vandaan. Mooi als je direkt zoveel buitenlandse vrienden maakt.
    Wij zijn weer thuis van de bruiloft van Marloes. Was heel mooi. En we hadden lekker weer in Amerika. Nou dat kun je hier wel schudden. Regen en nog eens regen. Zomerkleren kunnen zo wel de kast in.
    Ben benieuwd naar je schoolervaringen en de muziek.
    Voor nu veel liefs en groetjes.
    Antje.
    M

  • 30 Augustus 2011 - 07:27

    Martha Van Dijk:

    Hoi Anne-Wil,

    Wat leuk dat je een verslag bij houdt die wij ook mogen lezen!!! We wensen je een superleuke tijd toe en genieten en lijden met je mee!! Liefs van Hielke en Martha

  • 30 Augustus 2011 - 16:36

    Henriette En Nadja:

    En wat kun jij mooi schrijven zeg! We liggen samen in een deuk(mijn moeder en ik) haha. Ga zo door. We denken aan je! Groetjes.

  • 07 September 2011 - 12:46

    Henk:

    Hoi AW,

    van je moeder begreep ik al dat het goed met je gaat. Ook vertelden zij en W. van " Bella in huis " dat had je me nooit verteld. Nog gefeliciteerd met je verjaardag, ik had natuurlijk op die dag willen reageren maaaar !!
    Ik ben net terug van de jaarlijkse trip met 4 vrienden naar Schweich. Prachtig plaatsje bij Trier aan de Moezel midden in het wijn gebied.
    Veel gefietst, gewandeld en ( wijn ) gedronken.Prachtig weer totdat we weer thuis waren. Het is hier Sh...!
    Vandaag wordt Maarten 17 dus een feestje. Het Jongeren centrum en Eemspop gaan samenwerken oa. op het gebied van werving van jongeren vrijwilligers en organiseren van vooral muziek evenementen. Daarvoor is een jongeren commissie ingesteld. Dat was net iets voor jou geweest. Zaterdag doen we samen mee met de promotie optocht in het kader van de Grunnegerweek. Voor de talenten jacht/ battle of the bands is zo veel belangstelling dat niet iedreen kan mee doen.Met B. en A gaat het goed.
    Volgens mij missen ze jou wel! Ik ben bij Judith en Kirsten geweest om te vragen of ze zo nu en dan met Bella willen gaan rijden. Ik weet nog niet of dat lukt omdat die ook tijd moeten besteden aan hun eigen pony,s en aan de studie. Ze kenden iemand (Yvonne van Dam?) die het zou kunnen doen. Ik weet nog niet hoe dat afloopt . Ik moet in ieder geval daarvoor een oplossing vinden omdat ik vind dat Bella toch zo nu en dan bereden moet worden. Ik neem aan dat jij dat ook vindt, misschien heb je nog suggesties? Ik ben nog niet bij die mensen aan de Menkema,s Uiterdijk geweest omdat ik niet goed weet wat je met ze hebt afgesproken en wat ik daarmee moet. Zonder iemand die voor ze kan zorgen en Bella kan rijden kunnen ze daar niet heen.
    Van de gemeente heb ik nu officieel bericht gekregen dat ik per 1-04-2012 het weiland moet verlaten en de schuur + stallen moet opruimen. Ik moet dus in de komende tijd een oplossing bedenken. Misschien kun je meedenken!?
    We blijven graag op de hoogte van jouw belevenissen

    gr. Nella en Henk
    blijven van

  • 16 September 2011 - 16:16

    Antje Knoester:

    Hey Anne-Wil het wordt tijd voor een update!!!! We zijn benieuwd naar je belevenissen. Liefs en groetjes.

  • 25 September 2011 - 14:13

    Moeder:

    Ken je dat liedje van Nick en Simon?
    HOELANG..........??????!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Wil

Actief sinds 05 Juni 2011
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 26331

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2011 - 30 November -0001

Uitwisseling YFU

Landen bezocht: